הבטחה מנהלית של רשות שלטונית
תוכן העניינים
הבטחה מנהלית היא מושג יציר פסיקת בית המשפט העליון, בית המשפט העליון הכיר בכך שבמקרים מסוימים, הבטחות מינהליות יכולות להקים חיובים מסוגים שונים כלפי המדינה או כלפי כל רשות ציבורית אחרת.
הבטחה מינהלית היא מכשיר שפותח בפסיקה כדי לתת הגנה משפטית לציפיות האזרח בשורה של מצבים מגוונים שבהם נוצרת הסתמכות של הפרט עקב מעשים, מצגים או אמירות של גורמים בתוך הרשות המינהלית, שאינם בגדר חוזה פורמלי.
הבטחה מנהלית – פסיקת בית המשפט
יסודם של דיני ההבטחה המנהלית בפסק-דינו של השופט ברנזון בבג”צ סאי-טקס בע”מ נ’ שר המסחר והתעשיה, בפסק-דין זה נקבע, כי חובת הרשות לקיים את הבטחותיה המינהליות נעוצה בחובתה הכללית לנהוג בהגינות כלפי האזרח. משהתקיימו התנאים לגיבוש הבטחה מנהלית מחייבת – “ההגינות הציבורית דורשת שההבטחה תקויים הלכה למעשה”.
כך גם מסביר בפירוט ר’ הר-זהב בספרו המשפט המינהלי הישראלי “אין חולק שכלל ההגינות, שמקורו במשפט הציבורי, הוא העומד בבסיסה של חובת הרשות לקיים את הבטחותיה והוא המעניק להבטחה המינהלית את תוקפה כמקור עצמאי מחייב”.
כל סיטואציה שבה מתעוררת שאלת תוקפה של הבטחה מינהלית, מחייבת ראשית לבחון את השאלה אם אמנם נוצרה הבטחה מינהלית. אם המסקנה לשאלה זו חיובית, מתעוררת השאלה אם מתקיימים אותם טעמים מיוחדים המצדיקים חזרת הרשות מן ההבטחה המינהלית שניתנה לאזרח.
בפסיקת בתי המשפט נקבעו מספר תנאים מצטברים להשתכללות הבטחה מנהלית, בין היתר:
א. ההבטחה ניתנה בסמכות – מכוח עקרון חוקיות המינהל, נדרש שכל פעולה של רשות מינהלית תיעשה בסמכות. המדובר בסמכות על פי הדין, ואין די בהסכמת הצדדים כדי ליצור סמכות יש מאין.
ב. ההבטחה מפורשת – הפסיקה קבעה, כי הוכחת קיומה של הבטחה שלטונית צריכה להיות ברורה וחד-משמעית. אופייה המפורש של ההבטחה נבחן בצורה אובייקטיבית, ולא על בסיס התרשמותו של מקבל ההבטחה.
ג. ההבטחה מסוימת ומשקפת כוונה ליצור מערכת יחסים בעלת תוקף משפטי מחייב – על פי תנאי זה, אין די בהצהרה שהיא כללית, ולא עולה כדי התחייבות משפטית. יש להראות כי נותן ההבטחה התכוון, כי דבריו יקבלו תוקף משפטי מחייב. האינדיקציות לקיומה של הבטחה בעלת תוקף משפטי מחייב היא פירוט בנוגע לפרטי ההתחייבות, בניגוד לאמירה עקרונית בלבד. תבחין רלבנטי נוסף הוא השאלה, האם ההבטחה ניתנה בכתב, על אף שכתב איננו דרישה מחייבת על פי הפסיקה.
ד. לנותן ההבטחה יש יכולת להביא את ההבטחה לכדי מימוש בפועל – תנאי זה פורש בפסיקה כדרישה כי ההבטחה תהיה ללא סייגים משמעותיים, ושלא תהיה כפופה להתקיימות תנאים או מתן אישורים שאינם בשליטת המבטיח.
הנחיית היועץ המשפטי לממשלה – הבטחות מנהליות
הנחית היועץ המשפטי לממשלה מספר: 1.0004 מיום 21.5.2018, הסדירה את סוגיית ההבטחות המנהליות. מפאת חשיבותו של נושא זה לצורך קיום מינהל תקין ברשויות שלטוניות הוצאה הנחיה זו. כמו כן, חשוב לדעת, כי גם הבטחה מנהלית שניתנה תוך חריגה מסמכות או בחוסר סמכות עלולה לחייב את המבטיח או הרשות ולפיכך, ההקפדה של היועץ המשפטי לממשלה להנחות את בעלי התפקידים ברשויות להקפיד להימנע ממתן הבטחות מנהליות.
משפט מנהלי – עורך דין מנהלי
מחלקת המשפט המנהלי במשרד רן – תירוש ושות׳ מתמחה בייצוג לקוחות ישראליים ובינלאומיים בעניינים מנהליים בפני רשויות הממשלה וגופים ציבוריים הכפופים למשפט המנהלי. משרדנו מייצג בערכאות שיפוטיות הדנות בהליכים בתחום המשפט המינהלי. המחלקה מלווה את לקוחות המשרד בסכסוכים מנהליים מול רשויות המדינה השונות.
אנו מקפידים על זמינות גבוהה ללקוחותינו – במקרים דחופים, כגון הגשת עתירות מנהליות דחופות וצווים דחופים, אף 24 שעות ביממה. לצורך תיאום פגישה וייעוץ עם עורך דין מנהלי – שותף מחלקת המשפט המנהלי, ניתן להתקשר 03-7773333.
זקוק לייעוץ משפטי? השאירו פרטים