חשבונית מס היא מסמך אשר מפיק עוסק על פי קריטריונים שנקבעו על פי רשות המסים, עם מתן שירות או ביצוע עסקה.
במאמר זה יפרט עורך דין אלעד רן, שותף מייסד במשרד עורכי דין רן-תירוש ושות׳, בעל ניסיון משפטי רב והצלחות בייצוג בתיקי חשבוניות פיקטיביות על תופעת החשבוניות הפיקטיביות בישראל וההליכים המשפטיים בתיקי חשבוניות פיקטיביות.
מהי חשבונית פיקטיבית ?
המונח חשבונית פיקטיבית מתייחס לחשבונית מס שהוצאה שלא כדין, בגין שירות או מכירה שנעשו למראית עין – והיא קרויה גם “חשבונית פיקטיבית”. קניית חשבוניות פיקטיביות ודיווח עליהן כתשומה משמעותן הקטנת סכום המס – סכום המע״מ שעל העוסק לשלם, כמו כן הקטנת התשלומים למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי, שכן פירושה הגדלת ההוצאות הרשומות והקטנת ההכנסה החייבת במס.
חשבוניות פיקטיביות – המצב בישראל
תופעת החשבוניות הפיקטיביות, השימוש והסחר בחשבוניות פיקטיביות בישראל גורמים לאוצר המדינה נזק של מיליארדי ש”ח בשנה. על מנת להתמודד עם תופעה זו ובניסיון להגביר את האכיפה את ולהגביל את מימדי התופעה, בשנת 2010 הקימה רשות המסים בישראל מאגר חשבוניות מס המתבסס על דיווחים חודשיים שמגישים עוסקים, באופן מקוון. מערכת הדיווח המפורט מגדילה במידה ניכרת את הכנסות המדינה ממסים, משום שהיא מגבירה את הסיכוי לגלות טעויות בדיווחי העוסקים, מאתרת חשבוניות פיקטיביות, יוצרת הרתעה משימוש בחשבוניות פיקטיביות, אך כיום ברור כי הרתעה זו אינה מספיקה וכי האיתור של החשבוניות הפיקטיביות, לרוב קורה בשלב מאוחר, כשהעבריין מספיק לבצע היקפי מרמה במיליונים וגורם נזקים אדירים הן לקופת המדינה והן לבעלי עסקים.
עורך דין חשבוניות פיקטיביות
שימוש או הפצת חשבוניות פיקטיביות הן עבירות פליליות חמורות בעלות אופי כלכלי. אם זומנת ל- חקירה במע״מ בחשד לשימוש בחשבוניות פיקטיביות והטיחו בך, כי אתה חשוד בעבירת מס של הפצת חשבוניות פיקטיביות או קיזוז תשומות בעסק מחשבוניות פיקטיביות, אם הוטל עליך כפל מס (סעיף 50 לחוק מע״מ), עלייך לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מיסים המתמחה בעבירות מס ועבירות מע״מ.
עורך דין מיסים יפעל לספק ייעוץ וליווי משפטי ובניית אסטרטגיה משפטית כך שתקבל את כל הזכויות המגיעות לך במהלך החקירה וכן את ההגנה המשפטית המקסימלית. מחלקת המיסים בשילוב עורכי דין צווארון לבן במחלקה הפלילית במשרד עורכי דין רן – תירוש ושות׳ מספקות ייעוץ משפטי מקיף בתיקים אלה; עורכי הדין במחלקת המיסים, יסייעו לך לקבל תמונה מדויקת על מצבך המשפטי – במישור הפלילי והאזרחי – תוך היכרות מעמיקה עם ההלכה הדין, הן החקיקה הענפה בתחומי המס והן ההלכה הפסוקה בשילוב החוקים וההנחיות המתעדכנים, מעת לעת.
פסיקת בית המשפט בתיקי חשבוניות פיקטיביות
לצורך מיגור הפשיעה הכלכלית, הוקמו ברשויות המדינה, מחלקות המתמחות באכיפה בתחום הכלכלי משפטי. כיום, בתי המשפט רואים בחומרה יתרה עבירות שבבסיסן פגיעה באינטרסים ציבוריים וכלכליים – וכך בוודאי במקרה של עבירות מס. כשעוסק לא משלם לקופת המדינה את נטל המס שהוטל עליו, מפחיתו בדרך לא חוקית באמצעות חשבוניות פיקטיביות, כיסם של שאר תושבי המדינה נפגע כתוצאה מכך והדבר פוגע פגיעה חמורה בקופה הציבורית; כך, נאמר בע”פ (תל אביב-יפו) 70036-00 מדינת ישראל נ’ חברת אדירים בטחון בע”מ:
“העבירה של הוצאת חשבוניות פיקטיביות היא אבות הטומאה כשמדובר בעבירות מס. בשל נפיצותה הרבה של תופעה זו, של מסחר ושימוש בחשבוניות פיקטיביות, הגורם נזק אדיר לאוצר המדינה – סבורני שיש להחמיר בענישה ואף להעלות את רף הענישה הקיים…”
החשבוניות הפיקטיביות – כשמן כן הן – הן מבוססות על פיקציה – הוצאו שלא כדין ומהוות אחיזת עיניים; בין אם מדובר בחשבונית מס שהוצאה ומאחוריה לא עומדת עסקת אמת לגיטימית המשקפת את המתואר בחשבונית, בין אם הוצאה חשבונית על ידי עוסק אולם מוציא החשבונית אינו מי שבפועל עומד מאחורי העסק – קרי, אינו מי שבאמת ביצע את המכירה, ובין אם מדובר בחשבונית פיקטיבית “מנופחת” כלומר, ערך העסקה הוא גבוה ממה שנקוב בחשבונית; בתפ”ח 1068/05, מתייחס בית המשפט לסוגי החשבוניות הפיקטיביות:
“חשבונית שאינה משקפת את המציאות, היא “חשבונית פיקטיבית”, בין אם מדובר בעסקה שלא בוצעה כלל; בין אם זהות מוציא החשבונית איננה זהותו של מבצע העבודה נשוא החשבונית ובין אם המחיר הנקוב בחשבונית אינו נכון. חשבונית שהמחיר הנקוב בה גבוה מעלות העסקה, היא “חשבונית פיקטיבית”, שאיננה אלא “חשבונית פיקטיבית” גם היא. אותו חלק בחשבונית המנופחת, העולה על סכום העסקה בפועל, עונה על הדרישה בענין הוצאת חשבונית ללא עסקה.”
שני הסעיפים מכוונים לאותה מטרה: רק עסקת אמת בין שני הצדדים לה, מוציא החשבונית מחד גיסא ומקבלה מאידך גיסא, תוכל לזכות בניכוי מע”מ הכלול באותה חשבונית המלווה את העסקה, כאשר החשבונית אמורה לשקף את העסקה על כל תג ותו שבה.
רשות המסים והמלחמה בחשבוניות פיקטיביות
ראש רשות המסים התבטא לאחרונה בעניין בעיית החשבוניות הפיקטיביות ואמר כך “הבעיה של החשבוניות הפיקטיביות אינה של רשות המסים בלבד, כי אם של המשק הישראלי כולו. מדובר ברעה חולה אשר פוגעת בכל מרכיבי המשק הישראלי. מדובר בפגיעה בכספי הציבור. אם כל אדם לא לגיטימי מנסה לממן את הפעילות שלו באמצעות חשבוניות פיקטיביות זה אומר שמדובר בבעיה של ממש וצריך לטפל בכך בהקדם האפשרי. כשאדם לא לגיטימי מציב ״קוף״ בעסק שינהל לו את מערכת החשבוניות הפיקטיביות, לוקח לרשות המיסים כמה חודשים להגיע אליו, ועד אז אזרחי ישראל כולם נגזלים, נקודה.
ישנם לא מעט ניסיונות של רשויות האכיפה למיגור תופעת החשבוניות הפיקטיביות שכן ברור, כי הרתעה אינה מספיקה. בין היתר היפוך נטל תשלום המס בענף הבנייה וכוח האדם, סיוע מרשם התאגידים תוך העברת מידע מיידי במקרים בהם נרכשות חברות לא פעילות ו/או מועברים רישומים כוזבים וגניבה של זהויות ועוד מגוון של יישומים במערכות הדיווח של רשויות המס ורשויות חופפות (רשות התאגידים וכו׳) במטרה למגר את התופעה. חשוב לציין, כי נעשה נסיון להפוך את נטל החובה לתשלום מס על עוסקים, בתחומים אחרים, והדבר הוכיח את עצמו בענף פסולת המתכת והזהב ושם חוסלה, כמעט כליל, תופעת החשבוניות הפיקיטיביות.
מבקר המדינה על תופעת החשבוניות הפיקטיביות
השימוש והסחר בחשבוניות פיקטיביות והשמטת ההכנסות הנובעות מכך גורמים לאוצר המדינה נזק של מיליארדי ש”ח בשנה. הנהגת חובת הדיווח המפורט לרשות על כלל העסקאות והתשומות של עשרות אלפי עוסקים באמצעות מערכת ממוחשבת היא מהלך בעל חשיבות לאומית שיסייע באופן מהותי להתמודדות עם תופעת החשבוניות הפיקטיביות. נוסף על כך יביא מהלך זה לאיתור טעויות בדיווח בהיקף גדול מאוד. המשמעות המצרפית של איתור החשבוניות הפיקטיביות והטעויות בדיווח היא פוטנציאל לגביית מסים בהיקף של מיליארדי ש”ח.
על משרד האוצר ובכלל זה רשות המסים להכיר בכך שמערכת הדיווח המפורט היא מערכת בעלת חשיבות מהמעלה הראשונה להתמודדות עם עברייני המס ולהגדלת הכנסות המדינה במידה ניכרת, ולשקול להקצות לה משאבים בהתאם. מצופה מן הרשות להשתמש במאגר המצוי במערכת כדי להביא להקטנת תופעת ההשתמטות ממסים, וממילא להגברת השוויון בנטל של ציבור משלמי המסים.
בכל עת שהמדינה שוקלת להעלות את שיעורי המס, עליה להביא במכלול השיקולים את האפשרות להטיל על הרשות לפעול בנחרצות רבה יותר נגד מי שאינם נושאים בנטל המס כחוק ולגבות מהם את הסכומים הנדרשים, ובמסגרת זאת יש חשיבות מהותית לתפעול מיטבי של מערכת המס והדיווח.
סעיף 38 לחוק מע”מ
קובע מהם התנאים בהם יוכל לנכות עוסק מס תשומות וזאת, בנוסף לדרישה כי התשומות ישמשו בעסקו של העוסק ולצרכי עסקו וכן ישמשו בעסקה חייבת. והתנאים, ע”פ סעיף זה הם כי המס כלול בחשבונית מס שהוצאה לעוסק כדין, דהיינו העסקה אכן בוצעה בפועל, היתה חייבת במע”מ והחשבונית הוצאה על ידי העוסק שהיה מוסמך להוציאה.
״38. (א) עוסק זכאי לנכות מהמס שהוא חייב בו את מס התשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה לו כדין או בהצהרת ייבוא או במסמך אחר שאישר לענין זה המנהל, ובלבד שהצהרת הייבוא או המסמך האחר נושאים את שמו של העוסק כבעל הטובין ושהניכוי ייעשה בתוך ששה חדשים מיום הוצאת החשבונית, ההצהרה או המסמך.״
סעיף 38 אינו מסתפק בתנאים אותם הוא מציב אלא מוסיף כי על העוסק נטל הראיה להוכיח כי מולאו דרישות החוק ועליו לוודא כי החשבונית ערוכה כדין והוצאה כדין משמעו, היא ניתנת עבור עסקה החייבת במס לאחר ביצועה של העסקה.
עוסק מנוע מניכוי מס תשומות כאשר אין עומדת מאחורי החשבונית כל עסקה והוא הוציאה כדי להטעות את שלטונות המס. עוסק אשר מנכה מס תשומות בידיעה כי אין בידיו מסמך על פי סעיף 38 לחוק מע”מ עובר על הוראתו העונשית של סעיף 117(ב) לחוק מע”מ.
הרציונל של הוראת חוק זו – חשבונית שאין מאחוריה עסקה של ממש החייבת במס או מי שהוציאה אינו זהה למי שמכר את הטובין, פוגע בשיטה עליה מבוססת קביעת המס. העסקה הכלולה בה היא למראית עין בלבד, לא השתתפה בתהליך ייצור המע”מ ועל כן לא תהא חלק מהליך המיסוי.
המונח חשבונית פיקטיבית
המונח “חשבונית פיקטיבית” או ״חשבוניות פיקטיביות״ אינו מופיע בחוקי המס והוא מהווה מונח לבר משפטי המתאפיין במגוון של סיטואציות: חשבונית מס או חשבוניות מס שאין מאחוריהן כל עסקה או שהעסקה שנרשמה בחשבונית בדויה והיא הוצאה במרמה כדי להטעות את שלטונות המס, חשבונית מס שאין זהות בין מוציא החשבונית לבין האדם שביצע את העסקה הרשומה בחשבונית או חשבונית מס שהסכום הנקוב בה אינה נכון הן חלק מהדוגמאות בהן קיים חשש כי החשבוניות פיקטיביות.
חשבונית פיקטיבית מאפשרת לרוכש אותה, ובפועל זו מטרת הרכישה בדרך כלל, ניכוי מס תשומות הכלול בה בלא זכות חוקית ובלי שמוציאה ישלם במקביל את מס העסקאות המתחייב ממנה.
סעיף 117 (ב) לחוק מע״מ – חשבוניות פיקטיביות
117 (ב) עשה אדם מעשה מן המפורטים להלן במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, דינו – מאסר 5 שנים או כפל הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל”ז-1977 (בסעיף זה – חוק העונשין):
(1) מסר ידיעה כוזבת או מסר דו”ח או מסמך אחר הכוללים ידיעה כאמור;
(2) המשיך לנהל עסקאות לאחר שנאסר עליו לעשות כן או לפני שמילא את התנאים להמשך עיסוקו;
(3) הוציא חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס, מבלי שעשה או התחייב לעשות עסקה שלגביה הוציא את החשבונית או את המסמך האמור;
(4) הוציא תעודת זיכוי או מסמך הנחזה כתעודת זיכוי, מבלי שהיה רשאי לעשות כן;
(5) ניכה מס תשומות בלי שיש לו לגביו מסמך כאמור בסעיף 38;
(6) הכין, ניהל או הרשה לאחר להכין או לנהל, פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות;
(7) זייף, הסתיר, השמיד או שינה פנקס או מסמך אחר שנדרש לנהלו או למסרו, או שהרשה או שלא מנע מאחר לעשות כאמור;
(8) השתמש בכל מרמה או תחבולה או שהרשה לאחר להשתמש בהן או עשה מעשה אחר.
(ב1) מי שפעל במטרה להביא לכך שאדם אחר יתחמק או ישתמט מתשלום מס שאותו אדם חייב בו, דינו – מאסר 5 שנים.
(ג)הורשע אדם בעבירה לפי סעיף קטן (ב) תוך שלוש שנים לאחר שנידון על עבירה כאמור, רשאי בית המשפט, בנוסף על כל עונש אחר, לאסור עליו להמשיך בעיסוקו תקופה שיקבע.
זיהוי חשבוניות פיקטיביות | זיהוי חשבונית פיקטיבית
הרשות לאיסור הלבנת הון שמה זרקור על המלחמה בתופעת החשבוניות הפיקטיביות ופרסמה מסמך המפרט מאפיינים לפעילות אשר יש בה להעיד כי נעשה שימוש בחשבוניות פיקטיביות למערכת הבנקאית אך גם לפרטיים אשר מקבלים חשבוניות מס אשר קיים חשש כי הינן חשבוניות פיקטיביות.
כך לדוגמה –
התחמקות מהעברת מידע מלא.
שימוש רב בכספי מזומן.
נכיונות שיקים בנותני שירותי מטבע תמורת מזומן.
אי המצאת אסמכתאות בנוגע לפעילות העסק.
מסירת פרטים שאינם מלאים או שקריים על עסק או פרטיו.
פעולות חסרות הגיון כלכלי.
שולי הרווח בעסק אינם הגיוניים או אינם כלכליים.
חוסר בקיאות בפעילות עסקית או בפעילות בחשבון.
אי התאמה בין היקף ואופי הפעילות בחשבון לבעלי החשבון.
קשריו של בעל העסק עם ישויות בסיכון גבוה.
שינוי תחום עיסוק ללא הסבר.
ריבוי חשבונות עבור אותו עסק ללא הסבר או צורך.
בעלות על מספר עסקים מתחומי התמחות שונים.
החלפת בעלויות בחשבון בתדירות גבוהה.
בעלי עניין בחשבון או שרשור בעלויות לחברות באותו תחום.
חוסר מענה או מידע בענין מקורות הכספים.
ענישה בתיקי חשבוניות פיקטיביות
העונש הקבוע לצד עבירות אלו חמור, ויכול לעלות עד כדי מאסר של ממש מאחורי סורג ובריח. אם זומנת לרשות המיסים, ללהב 433, ליחידה הארצית לחקירות כלכליות (יאל״כ) או לתחנת המשטרה והנך עומד בפני חקירת מס או חשוד בעבירות כלכליות הכוללות גם עבירות מס, מומלץ ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין מיסים במחלקת המיסים במשרדנו, לצורך קבלת ייעוץ משפטי. אם ברצונך להימנע ממצב בו תגיע לחקירה כחשוד בעבירות מס חמורות ללא הכנה מוקדמת, קבלת ייעוץ בחקירת חשבוניות פיקטיביות מעורך דין מיסים מומחה היא קריטית על מנת להימנע מהמשך הליכים פליליים ומהגשת כתב אישום בעבירות מס מסוג זה. במידה וזומנת לחקירת מס חשוב להיוועץ בעורך דין מיסים לצורך הכוונה, ייעוץ והגנה משפטית בתחום דיני המס.
מחלקת מיסים וצווארון לבן בתיקי חשבוניות פקטיביות
בשנים האחרונות, משרדנו מדורג בקביעות על ידי חברות דירוג בינלאומיות BDI ו- דן אנד ברדסטריט, המדרגות משרדי עורכי דין מובילים בתחום המיסים. משרדנו נבחר כמשרד עורכי הדין מוביל בישראל בתחום המיסים מבין פירמות עורכי הדין ומטפל בתיקי חשבוניות פיקטיביות רחבי היקף, תיקים מורכבים ואף השיג הישגים משמעותיים והצלחות בתיקי חשבוניות פיקטיביות גדולים ומורכבים אשר כללו, בין היתר, ניהול הליכים אזרחיים במקביל להליכים הפליליים והפחתה משמעותית של סכומי המס.
עורכי הדין במחלקת המיסים במשרדנו, יוצאי פרקליטות המדינה ורשות המסים, בעלי ותק וניסיון משפטי רב בייעוץ ללקוחות בהליכי חקירה בתיקי חשבוניות פיקטיביות, ניהול הליכי שימוע פלילי בתיקי חשבוניות פיקטיביות וכן ניהול הליכים משפטיים לאחר שהוגש כתב אישום בתיקי חשבוניות פיקטיביות. משרדנו זכה להצלחות בניהול תיקי חשבוניות פיקטיביות, אנו זמינים ליתן לך את הכלים להתמודד עם חקירה פלילית ברשויות המס בחשד לחשבוניות פיקטיביות, לספק הגנה משפטי מקיפה ולמנוע מצב בו תועמד לדין פלילי.
ליצירת קשר ושיחה ראשונית עם שותף במחלקת המס או לתיאום פגישה, ניתן לפנות בטלפון 03-7773333.
במקרים דחופים אנו זמינים עבורכם 24/7, השאירו הודעה או התקשרו ונשוב בהקדם.