חקירה ברשות ניירות ערך
תוכן העניינים
חקירה ברשות לניירות ערך
כשדנים בהליכי חקירה בניירות ערך או חקירה ברשות ניירות ערך, יש לדון ראשית בתפקידה של רשות ניירות ערך אשר נקבע בסעיף 2 לחוק ניירות ערך – ״שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך”. לשם מילוי תפקידה, החוק העניק לרשות ניירות ערך סמכויות אסדרה, פיקוח ואכיפה ובהן סמכויות חקירה. לרשות לניירות ערך שלל סמכויות חקירה ואכיפה פליליות ומנהליות, כאחד.
חוק ניירות ערך מסמיך את אנשי הרשות לניירות ערך ויחידת החקירות ברשות לניירות ערך אשר אמונה על ביצוע ואכיפת הליכים מסוג זה לערוך חיפושים, תפיסות מוצגים, לחקור ואף לעצור חשודים ולבקש את הארכת מעצרם. בתחום האכיפה פועלת רשות ניירות ערך בשלושה מישורים שונים – אכיפה פלילית, אכיפה מנהלית ומעורבות בהליכי אכיפה פרטית.
פעילות זו מתנהלת ברובה הגדול במחלקות הבאות: מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר, מחלקת אכיפה מנהלית, מחלקת ניירות ערך בפרקליטות, והייעוץ המשפטי של הרשות לניירות ערך.
במאמר זה נפרט על יחידת החקירות ברשות לניירות ערך, חוקרי הרשות לניירות ערך סמכויותיהם ודרכי אכיפה. משרד רן-תירוש ושות’ מדורג כמשרד מוביל בישראל בתחום עבירות הצווארון הלבן, עבירות ניירות ערך – לקריאה על משרדנו המדורג כמוביל בדירוג משרדי עורכי הדין בישראל לחץ כאן!
זימון לחקירה ברשות לניירות ערך
מחלקת החקירות ברשות לניירות ערך מקיימת חקירות בחשד לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך התשכ”ח – 1968, חוק השקעות משותפות בנאמנות התשנ”ד-1994, חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות התשנ”ה – 1995.
חקירה פלילית גלויה נפתחת על-ידי מחלקת חקירות לאחר החלטת יו”ר הרשות. זימון לחקירה ברשות לניירות ערך נעשה, בחלק מהמקרים, באמצעות שיחת טלפון מיחידת החקירות או מחוקר ספציפי ואף לא פעם, על ידי מכתב הזמנה לחקירה.
במכתב יפורטו פרטי היחידה המזמנת, המועד בו הנכם נדרשים להתייצב לחקירה או עדות, משך החקירה המשוער וכן מסמכים אותם נדרש החשוד או העד להביא עימו. לעיתים, מפורטים במכתב אף חלק מסעיפי החשד תוך אזהרה ברורה מהי עבירת שיבוש הליכי משפט והאיסור לבצעה.
מנסיוננו, תחילתה של חקירה גלויה ברשות לניירות ערך מתבצעת לאחר תקופה ארוכה של חקירה סמויה ואף בפשיטה של חוקרי רשות ניירות ערך על ביתם וכן על משרדי החברה הנחקרת בשעות הבוקר המוקדמות של יום החקירה הגלויה וזאת, על מנת לתפוס ראיות מפלילות ולמנוע חשש לשיבוש הליכי משפט.
מקור הסמכות לחקור בעבירות ניירות ערך
חוק ניירות ערך מסמיך את חוקר הרשות לחקור חשודים בעבירות ניירות ערך ואף לחקור בחשד לביצוע עבירות פליליות נלוות לעבירות ניירות ערך כגון שיבוש הליכי חקירה, הדחת עד, השמדת ראיות ועוד. לחוקרים הסמכות לחקור כל אדם החשוד בעבירות אלו או לגבות עדות מאנשים להם יש ידיעה או מידע בנוגע לחקירה.
אם לא די בכך, לחוקרי רשות ניירות ערך מצויה הסמכות להורות לנחקר להביא עימו מסמכים הנוגעים לעניין, לחשד בביצוע עבירה, לרבות מחשבים, דו”חות כספיים, מאזנים, חוזים, הסכמים, ועוד אם לדעתם הדבר נדרש לעדות או לחקירה.
חוקרי רשות ניירות ערך מוסמכים לחקור, בין היתר:
מעבר לסמכותם לחקור, לחוקרי הרשות לניירות ערך נתונה הסמכות החוקית לערוך חיפוש במשרד אדם או חברה, ככל שהתעורר חשד לביצוע עבירת ניירות ערך. החיפוש לבית מגורים נדרש צו שופט – אולם למשרדי חברה לא נדרש צו שופט לשם כניסת החוקרים ועריכת חיפוש.
במסגרת החיפוש והחקירה, רשאים החוקרים לתפוס כל ראיה שלטעמם קשורה לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך, בין היתר: מסמכים, קלסרים, מחשבים, כסף או המחאות.
בהליכי חקירה פלילית – חוקרי הרשות לניירות ערך מוסמכים:
- לדרוש מכל אדם כל ידיעה ומסמך.
- לחקור כל אדם בשל חשד לביצוע עבירות לפי החוקים האמורים.
- עיכוב ומעצר חשודים.
- שחרור חשודים, בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים התשנ”ו-1996)
- לערוך חיפוש במקום שאינו משמש כבית מגורים.
- לחדור לחומר מחשב.
- לדרוש צו מניעה.
הליכי שחרור בתנאים מגבילים, הליכי מעצר, ודיונים הנוגעים לצווי איסור פרסום ותפיסת רכוש מתנהלים על-ידי מחלקת חקירות בבית משפט השלום בתל-אביב. אנו עדים למעצרים במסגרת חקירות רשות ניירות ערך, בדרך כלל, בתיקים גדולים ומורכבים שנחשפו לאחר חקירה סמויה.
ברוב המקרים, ייעוץ לפני חקירה ברשות לניירות ערך וכן ליווי יסודי ומקיף מטעם משרד עורכי דין מוביל בתחום הצווארון הלבן וניירות ערך – מפחית משמעותית את סיכויי המעצר.
הליך בירור מנהלי ברשות ניירות ערך
על מנת להשיג מארג אכיפה שלם, אפקטיבי ומידתי הוענקו לרשות ניירות ערך בשנת 2011 גם סמכויות של בירור מנהלי והעמדה לדין של חברות ויחידים בגין ביצוע הפרות מנהליות המנויות בדיני ניירות ערך.
בהליך בירור מנהלי – חוקרי הרשות לניירות ערך מוסמכים:
- לדרוש מכל אדם ידיעה ומסמך.
- לזמן מפרים ועדים לבירור מנהלי.
- לערוך חיפוש במקום שאינו משמש בית מגורים בלבד בהתקיימם של תנאים מסויימים עפ”י חוק.
מסלול האכיפה המנהלית נועד לייעל את האכיפה בתחום ניירות הערך, לקצר את משך הזמן שבין ביצוע הפרה לבין הטלת סנקציה על המפר, להתאים את עוצמת הענישה לעוצמת ההפרה. להבדיל מההליך הפלילי, בהליך המנהלי נטל ההוכחה נמוך ודומה לזה הנדרש בתביעות אזרחיות. גם הסנקציות המושתות בסיומו קלות יותר ושונות מאלה המושתות על נאשם בהליך הפלילי.
דוגמה להזמנה להליך בירור מנהלי ברשות ניירות ערך –
סיום החקירה והעברת התיק מיחידת החקירות ברשות ניירות ערך
לאחר סיום ניהול החקירה הפלילית על ידי מחלקת חקירות מועבר התיק לבחינת פרקליטות רשות ניירות ערך. פרקליטות רשות ניירות ערך אשר ממוקמת במשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה (תל אביב) בוחנת את חומר החקירה שנאסף, ומקבלת החלטה בדבר העמדה לדין או סגירת התיק. בהתאם לאמות המידה הקבועות בדין ובהתאם להנחיות המקצועיות של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.
פרקליטות ניירות ערך מוסמכת גם להתקשר עם חשוד בהסדר הפסקת הליכים מותנית בתנאים, במקום בו היא סבורה, בהתאם לשיקולים המפורטים בדין, כי מילוי תנאי ההסדר יענה על העניין הציבורי בנסיבות העניין.
מרבית כתבי האישום הפליליים בעבירות ניירות ערך ובעבירות פליליות נוספות מחוק העונשין המוגדרות כ-“עבירות ניירות ערך” בהתאם לסעיף ההגדרות בחוק, מוגשים על ידי פרקליטות ניירות ערך למחלקה הכלכלית, בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו.
ענישה בעבירות ניירות ערך
בשנים האחרונות אנו עדים להחמרה בענישה הכלכלית על ידי בתי המשפט בישראל, ואף הוקם בית משפט מיוחד אשר דן בעבירות כלכליות וזאת, לאור הבנת המחוקק ומערכת השפיטה, כי יש לתת דגש לאכיפה בעבירות מסוג זה אשר פוגעות בקופת המדינה, היקף הקורבנות עלול להיות גדול מאוד, וכך גם הפגיעה הקשה שעלולה להיגרם לשוק ההון ולחברה בכללותה.
רשות ניירות ערך פועלת באמצעות סמכויות האכיפה הפלילית שבידיה על מנת לטפל בעבירות חמורות המבוצעות בשוק ההון.
בין היתר, מדובר בעבירות על חוק ניירות ערך דוגמת עבירות תרמית בניירות ערך, שימוש במידע פנים ועבירות דיווח; הצעה ומכירה של ניירות ערך ללא תשקיף, הנעה בדרכי תרמית והשפעה בדרכי תרמית, עבירות על חוקי ניירות ערך נוספים; ועבירות שונות על חוק העונשין ועל חוק איסור הלבנת הון, שנלוות לעבירות כאמור, דוגמת עבירות מתן ולקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה, עבירות מנהלים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש והדחה בחקירה, ושימוש ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון המוגדרות כ”עבירת ניירות ערך” בחוק.
חלק מהעבירות בחוק ניירות ערך הן עבירות פליליות מסוג פשע, עבירות הנושאות בצידן עונשי מאסר של עד 5 שנים. נזכור, כי לחוקרי הרשות לניירות ערך קיימת סמכות לחקור גם עבירות חמורות, ובכלל זה עבירות פשע, לפי חוק העונשין ולפי חוק איסור הלבנת הון במסגרת חקירה שהחלה ברשות לניירות ערך.
בית המשפט מוסמך להטיל על נאשמים לפי חוק ניירות ערך ולפי חוק העונשין עונשים הכוללים, בין היתר, מאסר בפועל, מאסר על דרך עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנסות, ועוד. בנוסף, בהתאם לסעיף 226 לחוק החברות קיימת לבית המשפט סמכות להורות על הפסקת כהונה לאחר הרשעה בעבירות מסוימות.
בשנים האחרונות, חזרו בתי המשפט על החשיבות שיש בקביעת רף ענישה מחמיר, לרבות עונשי מאסר בפועל, בעבירות ניירות ערך, במטרה להגן על האינטרס הציבורי. הדבר בא לידי ביטוי בשורה של החלטות בהן נקבעה ענישה ההולמת את חומרתן של עבירות, כגון: תרמית בניירות ערך ושימוש אסור במידע פנים.
עורכי דין לניירות ערך ועבירות צווארון לבן
משרד רן – תירוש ושות’ מדורג כמוביל בישראל על פי דירוג BDI הבינלאומי וכן על פי דירוג DUNS100 היוקרתי של דן אנד ברדסטריט המדרג משרדי עורכי דין מובילים בישראל. מחלקת ניירות ערך במשרדנו ליוותה את התיקים הגדולים בישראל בתחום ניירות ערך משלב החקירה ועד סיום ההליכים. למשרד מוניטין מעולה ומחלקות המשרד מעניקות חליפת הגנה מקיפה ללקוח בתחום ניירות ערך. למשרד ניסיון רב והצלחות בתיקי ניירות ערך מורכבים – לקריאה נוספת על הצלחות המשרד בתחום ניירות ערך ניתן להתרשם גם בדף משרדנו (מן התקשורת).
אנו עומדים לרשותכם בכל עת – במקרים דחופים אף 24 שעות ביממה. 03-7773333.
זקוק לייעוץ משפטי? השאירו פרטים