תכנון מס לגיטימי ותכנון מס אגרסיבי
תוכן העניינים
בשנים האחרונות, הן בחקיקת דיני המס, הן בפסיקה והן בספרות המשפטית נבחנת השאלה מהי הפחתה של נטל המס באופן לגיטימי ומה לא, מהו תכנון מס לגיטימי ותכנון מס אגרסיבי, מהן פעולות עסקיות ותכנון מס שעסק רשאי לבצע או לתכנן, תוך הכוונת פעילות עסקית באופן מסוים, על מנת להפחית את נטל המס, היכן עובר הגבול בין תכנון מס לגיטימי ללא פגיעה בעסק או ביצוע עבירה פלילית אל מול כלים תכנוניים בתחום דיני המיסים אשר עולה השאלה בדבר לגיטימיות השימוש בהם – שאלה שעולה, לא פעם, הן על ידי רשויות המס והן על ידי בתי המשפט. במאמר זה, יסקור משרדנו את סוגיית תכנוני המס, את הלגיטימיות לבצען ואחריות נושאי המשרה בעסק או בחברה לתכנון מס שכזה.
מהו תכנון מס לגיטימי ?
כפי שעולה מהספרות המשפטית ובתי המשפט, הקביעה אם תכנון מס הוא לגיטימי או לא והנטל להוכיח זאת, מוטל על כתפי רשות המסים. כל זמן שרשות המסים לא פסלה את תכנון המס או הרי שהוא לגיטימי.
פסיקת בית המשפט העליון מהעת האחרונה (2019) בפרשת סעדטמנד קבע השופט ברון, כי לא רק שתכנון מס הוא לגיטימי כשלעצמו – אלא שהזכות לתכנון מס מוכרת כזכות קניינית של הנישום, ובנסיבות מסוימות יכול ועשוי תכנון המס לקדם תכליות חיוביות שהמחוקק ביקש לעודד בדיני המס.
קו הגבול בין תכנון מס לגיטימי לתכנון בלתי לגיטימי
בית המשפט העליון קובע, כי קו הגבול בין תכנון מס לגיטימי ואגרסיבי הוא חמקמק ונדרש לאזן בין זכות הקניין של הנישום ועצמאות הנישום להחליט ולכלכל את צעדיו, לבין האינטרס הציבורי ותקנת הציבור בגביית מס אמת ובקיום מערכת מס שוויונית וצודקת אשר מטילה נטל מס ושיוויון לכלל האזרחים. בית המשפט העליון קובע כי מדובר באיזון עדין, שנבחן ממקרה למקרה, על פי נסיבותיו של כל מקרה, ומשום כך הקושי הרב להעריך מראש מהו תכנון מס שאינו לגיטימי, שלא יתקבל על ידי רשויות המס או בית המשפט.
על מי חלה אחריות מבחינת תכנון המס בחברה
בעלי התפקידים בחברה חייבים בחובת נאמנות וחובת זהירות כלפי החברה. בנוסף, ובכפיפה אחת קיימות חובות של בעלי תפקידים אלה הן בדיני החברות, בדין הפלילי, חובות ציבוריות, חובות אתיות וחובות נוספות. עולה השאלה, על מי מוטל לבחון את שיקולי המס בתאגיד ולקבוע אם לגיטימיים או לא.
דירקטורים ונושאי משרה בתאגיד
על דירקטורים ונושאי משרה בתאגיד חלה חובה להתחשב בשיקולי המס ולבצע תכנון מס לגיטימי על מנת להפחית את נטל המס אשר יוטל על התאגיד בו הם פועלים. נושאי משרה בתאגיד רשאים להיוועץ בבעלי תפקיד מקצועיים אשר יינתחו את כדאיות העסקה לתאגיד שהרי הדבר נדרש לצורך השאת רווחים בתאגיד. בעלי מקצוע כגון: עורך דין מיסים, רואה חשבון, יועץ מס וכו׳.
חובות על בעלי תפקידים בתאגיד
עם גילוי כי מבוצע תכנון מס לא לגיטימי, תכנון מס אשר עולה חשד כי יש בו עבירה על החוק או חשד לביצוע של עבירות פליליות, מוטל על בעלי התפקידים בחברה למנוע ביצועו של תכנון מס שכזה. לצורך כך, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע עורך דין צווארון לבן ומסים הבקיא בעבירות כלכליות, עורך דין בעל ידע והבנה משפטית מקיפה בתחום ניירות ערך, הגבלים עסקיים ועוד, אשר יסייע בבחינת הסוגייה וביצוע פעולות משפטיות אשר יגנו על התאגיד ועל נושאי המשרה בו תוך הקטנת החשיפה המשפטית.
טענות הגנה של בעלי תפקיד בתאגיד ונושאי משרה
האחריות על נושאי משרה בתאגיד היא רבה, בשנים האחרונות בתי המשפט בישראל מרחיבים את היקף האחריות המוטלת על נושאי משרה לפעולות המתרחשות בתאגיד וחובות הפיקוח שלהם רבות. רק נסיבות מיוחדות יאפשרו לנושא משרה בתאגיד לטעון, כי אינו בעל מומחיות וכי טעה בהבנת הדין או ששהסתמך על חוות דעת משפטית או חשבונאית של של בעל מקצוע. בעניין זה, מומלץ להרחיב קריאה במאמר נרחב של משרדנו בדבר ״הסתמכות על מייצג והגנה מפלילים״.
בעלי מקצוע שכירים בתאגיד והיקף אחריותם
סיוע לביצוע עבירות מס או תכנון מס לא לגיטימי, או ידיעה בדבר הפרה ברורה של הדין מהווה בנוסף הפרה חריפה של החובות האתיות החלות גם על בעלי תפקידים בתאגיד כגון עורכי דין ורואי חשבון – יועצים משפטיים או יועצי מס שכירים, והם עלולים למצוא עצמם חלק מהחשודים והנחקרים בביצוע עבירות, בהתאם לחלק שנטלו בביצוע תכנון מס שאינו לגיטימי.
תכנון מס אגרסיבי שאינו מהווה עבירה פלילית
צריך לשים לב, כי קיים מצב בו תכנון מס אגרסיבי אינו מהווה הפרת הדין הפלילי ועבירה פלילית, אך די בכך שתכנון המס מעורר חשש ממשי כי העסקה תסווג מחדש על ידי רשות המיסים מכוח סמכותה על פי סעיף 86 לפקודת מס הכנסה על מנת לסווג את תכנון המס בקטגוריה זו.
סעיף 86 לפקודת מס הכנסה
אם פקיד השומה סבר, כי עסקה או אפילו פעולה כלשהי מפחיתה או עלולה להפחית את סכום המס שישולם על ידי אדם או תאגיד היא מלאכותית או אינה אמיתית או כי אחת ממטרותיה העיקריות של עסקה היא הימנעות ממס או הפחתת נטל המס באופן שאינו בהתאם להנחת דעתו, רשאי הוא להתעלם מן העסקה והאדם הנוגע בדבר יהא נישום לפי זה. הימנעות ממס או הפחתת מס ניתן לראותן כבלתי נאותות אפילו אם אלו אינן נוגדות את הוראות החוק.
סמכויות רשות המיסים לפי סעיף 86 לפקודת מס הכנסה
מדובר בסעיף אשר מגביל תכנוני מס אגרסיביים להפחתת נטל המס, סעיף אשר מקים לפקיד השומה סמכות להתעלם מעסקה או פעולה אם הוא מצא שאותה עסקה או פעולה שמפחיתות מס הן אחת מאלה:
- עסקה מלאכותית;
- עסקה בדויה;
- הסבה שאינה מופעלת למעשה;
- אחת ממטרותיה העיקריות של העסקה היא הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותה.
השימוש השכיח יותר של פקידי השומה ובתי המשפט הוא בחלופה הראשונה – עסקה מלאכותית, וכך עשו בעלי הדין גם בעניינו. לפיכך, אין לי אלא לבחון את טענות הצדדים ביחס לעסקה המלאכותית הנטענת על ידי המשיב.
המתח בין חובת הנאמנות לתאגיד אל מול חובת הזהירות
במקרים מסוימים חלה על נושאי משרה בחברה החובה להימנע מביצוע תכנון המס מכוח חובת הזהירות שלהם המוטלת עליהם מכוח תפקידם בחברה, נושאי המשרה יהיו חשופחם לתביעה אישית כנגדם מקום בו בוצע תכנון מס אגרסיבי ללא דיווח ראוי למשקיעים בתאגיד, ונגרם נזק כלכלי או נזק אחר, לתאגיד בשל סיווג מחדש של העסקה. בנוסף, ייטען כי משנעשתה פעולה בתאגיד, חלה על הדירקטורים הציבוריים חובה ליידע את נושי התאגיד נוכח החשיפה הגבוהה לסיכון הנוצרת לתאגיד בגין אותה פעולה אשר ניתן לחשוב כי עמדה בניגוד לטובת החברה.
הסכנות בתכנון מס אגרסיבי
תכנון מס אגרסיבי אשר מבוצע ללא כל מטרה מסחרית אמיתית נוגד את כוונת המחוקק ומהווה פעולה אשר נוגדת את תקנת הציבור, שכן תכנון מס שכזה עומד בניגוד למטרות הקבועות בבסיס דיני המס – ופוגע בעקרון העל של רשויות המס לגבות מס אמת, מס אשר מבוסס על הכנסתו הממשית של נישום. קיים סיכון רב לבעלי תפקידים בתאגיד – נושאי משרה ושכירים – עקב ביצוע תכנון מס אגרסיבי מקום בו רשויות המס ימצאו לנכון לנקוט סנקציות מנהליות, פליליות ואזרחיות כנגד התאגיד. לכן, לא פעם מומלץ לפעול בפניה מוקדמת לרשויות המס בבקשה לפרה רולינג, בפרט במקום בו עולה החשש כי תכנון המס הוא אגרסיבי ועלול לעמוד בניגוד לתקנת הציבור.
החובות החלות על עורך דין או רואה חשבון בתכנון מס עבור לקוח
במבחן בעל המקצוע הסביר, על עורך הדין או רואה החשבון להימנע מלסייע ללקוח בביצוע תכנון מס אגרסיבי אשר קיים חשש, כי עלול לפגוע בעקרונות היסוד העומדים בבסיס גביית המס ותקנת הציבור, במידת הצורך אף במחיר של הפסקת הייצוג מסיבה זו בלבד. חשוב לדעת, כי ככל שהחלו הלייכים מנהליים או פליליים, עורך הדין המייצג או רואה החשבון אינם יכולים להתגונן בטענה, כי הפעולה בוצעה בהנחיית הלקוח ולפיכך פעלו כפי שפעלו – עלולה לחול על המייצג גם אחריות פלילית, בין אם כמסייע ובין אם כמבצע עיקרי במשותף עם הלקוח, בהתאם לנסיבות המקרה.
דין מיסים וצווארון לבן המתמחה בעבירות כלכליות
כפי שהובא לעיל, בין אם אתם בעלי תאגיד, נושאי משרה או שכירים בתאגיד ונדרשים לסיוע וייעוץ משפטי מעורך דין מס הכנסה, עורך דין מע״מ או לייעוץ כללי בענייני מס, חשוב ליצור קשר עם עו״ד מיסים מנוסה בעל הבנה וניסיון בייצוג בעבירות כלכליות – דיני תחרות, הלבנת הון, ניירות ערך, עורך דין בעל ידע וניסיון משפטי אשר יקטין את החשיפה המשפטית לכם ולתאגיד.
משרד רן-תירוש ושות׳ מדורג בקביעות במדריכי דירוג בינלאומיים – BDI ו- Dun&Bradstreet ובשנים האחרונות מדורג בקביעות כמשרד עורכי דין מוביל בישראל בתחום המס ועבירות צווארון לבן. ניתן לפנות למשרדנו 24 שעות ביממה, לצורך תיאום פגישה או לצורך קיום שיחה מקדימה בעניינכם. הייעוץ המשפטי הניתן במשרדנו דיסקרטי ותחת חיסיון משפטי, ניתן להתקשר למספר 03-7773333.
זקוק לייעוץ משפטי? השאירו פרטים