עבירות מס כעבירות הלבנת הון
תוכן העניינים
אכיפה כלכלית בעבירות מס והלבנת הון
חוק איסור הלבנת הון חל על פעולות בכספים או רכוש שהופקו במישרין או בעקיפין מעבירה שהוגדרה בחוק כעבירת מקור, או ששימשו לביצועה של אותה עבירת מקור או איפשרו אותה. רשימה סגורה של עבירות המקור מצויה בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון. הרשימה כוללת עבירות רבות המאפיינות פשיעה חמורה, לרבות אלימות ועבירות רכוש, סמים וטרור. נוסף על אלה כלולות ברשימת עבירות המקור גם עבירות מרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.
עבירות מס כעבירות מקור
בשנת 2016 תוקן החוק כך שלרשימת עבירות המקור התווספו מספר עבירות מס. הרקע לתיקון לתיקון הוא החיבור הטבעי שקיים בין עבירות המס לעבירת הלבנת ההון, והאפשרות שמקורו של הרכוש שנעברה בו עבירת המס יכול להיות גם בפעילות לגיטימית.
חשבוניות פיקטיביות
הרשות לאיסור הלבנת הון הובילה סקר סיכונים לאומי בתחום סיכוני הלבנת ההון בישראל בהשתתפות מכלול רשויות האכיפה, גופי הביטחון, גופי הממשל והסקטור הפרטי, כדי לזהות ולהעריך את הסיכונים בתחום זה בישראל. בסקר נקבע כי היקף ההון הבלתי מדווח במדינה הנוגע לעבירות המס שיש להן קשר ישיר להלבנת הון מגיע לעשרות מיליארדי ש”ח, ושתופעת השימוש ב- חשבוניות פיקטיביות והפצתן נפוצה מאוד, ועלולה להוביל להפסדים של מיליארדי ש”ח בשנה ולפגיעה במערכת הפיננסית של המדינה. הסקר אומץ על ידי היועץ המשפטי לממשלה, צוות-העל והוועדה המתמדת ומשמש בסיס לקביעת מדיניות ותוכניות פעולה.
הקושי בפיקוח על חשבוניות פיקטיביות
כיום, במדינת ישראל קיים קושי בפיקוח על עברייני מס המפיצים או מקזזים חשבוניות פיקטיביות, קושי אשר נובע מהעדר שליטה בפיקוח על כמות חשבוניות המס המונפקות, קלות ההפקה שלהן וכן קלות הקמתן של חברות קש וההשתלטות על חברות קיימות, כך שמוכר חשבונית מס פיקטיבית או חשבוניות מס פיקטיביות יכול להזדהות במרמה כבעלים של חברה ולהוציא בשמה חשבוניות מס מזויפות.
לנוכח שכיחותן של עבירות מס מסוג זה, היקפן הכספי העצום והשלכותיהן הכלכליות והחברתיות, ולנוכח הקושי של הרשויות האכיפה להתמודד עם התופעה, דורג בישראל הסיכון להלבנת הון שמקורה בחשבוניות פיקטיביות במדרג בינוני עד גבוה.
עבירות מס חמורות (מטריאליות)
ההכרה בעבירות המס החמורות כעבירות מקור במסגרת התיקון לחוק איסור הלבנת הון, והסדרת מנגנון העברת מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המיסים לצורך חקירות עבירות מס, מאפשרות לרשויות להילחם בתופעת ההפצה והקיזוז של חשבוניות המס הפיקטיביות, אך כאמור, למנגנוני האכיפה יכולת מוגבלת במלחמה זו.
גופי האכיפה נלחמים בה בין היתר באמצעות הקמת צוותי חקירה מיוחדים בתיקי חקירה מורכבים ורגישים אשר, בין היתר, כוללים מאבק בעבריינות קשה ובארגוני פשיעה עתירי ממון. הצוותים משותפים לחטיבת החקירות ברשות המיסים ולגורמי אכיפה נוספים, ובראשם המשטרה. בשל מורכבות התיקים ממונה להם פרקליט מלווה כבר מתחילת החקירה.
תיק חקירה עיקרי ותיקי ״לווין״
משרדנו מייצג בתיקי חשבוניות פיקטיביות – תיקי חקירה רחבי היקף, מבחינת מספר המעורבים, מבחינת היקף שווי העבירות המיוחסות לחשודים, הנאמד במאות מיליוני ש”ח, מבחינת כמות חומרי החקירה שנתפסים וכו׳. ככלל, תיק החקירה המוביל והמרכזי מנוהל כנגד החשוד העיקרי, וכנגד שאר המעורבים מנוהלים תיקי חקירה נלווים המכונים “תיקי לוויין”. לדוגמה, תיק החקירה העיקרי בצח”ם הוא כנגד מפיץ החשבוניות הפיקטיביות, ותיקי הלוויין בצח”ם הם כנגד העבריינים שהגישו את החשבוניות הפיקטיביות לטובת ניכוי מס – תיקי מקזזים.
זקוקים לעורך דין צווארון המתמחה בעבירות הלבנת הון ועבירות מס ?
משרדנו מייצג בתיקי דגל מתוקשרים בתחומי הצווארון הלבן והמיסים, לדוגמה תיק ״4000״ הידוע, תיקים רחבי היקף, אשר זכו לסיקור תקשורתי נרחב ולקוחות משרדנו שנחקרו ברשויות האכיפה המקצועיות ביותר בישראל בליווי מוקפד של משרדנו. לקריאה נוספת על משרדנו במדריך הדירוג BDI – לחצו כאן.
חלוקת העבודה בטיפול בתיקי חשבוניות פיקטיביות ועבירות מטריאליות (חמורות)
עד היום לא ברורה חלוקת העבודה בין רשות המסים והפרקליטות בחלוקת תיקי חשבוניות פיקטיביות המורכבים והגדולים, תיקים בהם הופעל צוות חקירה מיוחד. בתיקים מסויימים נדרש ליווי משפטי של פרקליט את צוות החקירה כיצד מתקבלת החלטה בעניין זה ?
בהתאם לקריטריונים הבאים :
- מורכבות ואינטנסיביות של ניהול תיק החקירה והצורך במענה משפטי מתמיד;
- היקף חומר החקירה שאינו מאפשר לימוד של התיק מזמן לזמן בגלל היקפו;
- מניעת הצורך בהשלמות חקירה ארוכות אשר מאריכות את הטיפול והצורך בייעול זמן בניהול התיק;
- העובדה שחלק מהתיקים מתנהלים כשהחשודים נעצרים עד תום ההליכים נגדם, ולפיכך, לא מתקיימים הליכים מקדמיים מהותיים בעניינם – כגון הליך שימוע פלילי ומוגש כתב אישום כנגדם בתוך פרק זמן קצר.
חלוקת עבודה בטיפול בתיקי ״לווין״ בעבירות מס
כנגד מי שאינם מבצעי עבירות עיקריים, אלא מבצעים משניים שקיזזו תשומות לדוגמה כשהם מקבלים חשבוניות פיקטיביות מהמפיצים (אותם עבריינים עיקריים). קיימת מחלוקת מצד רשויות המדינה מי יטפל בתיקים אלה – עמדת רשות המיסים היא כי הגורם המטפל בתיק העיקרי צריך לטפל בכל תיקי הלוויין, ואין לפצלם בין הרשויות, על מנת להבטיח מדיניות אחידה ולמנוע הסתבכות משפטית הנובעת מפיצול תיקים בעלי תשתית ראייתית משותפת בין שני גורמי תביעה. הפרקליטות מאידך מבקשת כי אותם כללים שפורטו לעיל על העבירות המטריאליות יחולו גם בתיקי ״הלווין״, שכן אין בידיה כח האדם הנדרש לכך. לאור עובדה זו, תיקים בהיקפים גדולים בעבירות מס הכוללים עבירות הלבנת הון אורכים שנים רבות.
משרדנו מוכר וידוע בישראל כמשרד עורכי דין מוביל בישראל בתחום עבירות צווארון לבן ועבירות מיסים, עבירות כלכליות כוללות גם עבירות ניירות ערך, עבירות הגבלים עסקיים, עבירות הלבנת הון וכו׳. חשודים ונאשמים מלווים בקפדנות בהליכים משפטיים בבתי משפט ברחבי הארץ. עורכי הדין במשרדנו יוצאי רשויות המדינה השונות, רשות המסים, פרקליטות, פירמות רואי חשבון בינלאומיות.
משרד עורכי דין המייצג בתיקי מס והלבנת הון
חשוב להיוועץ בעורך דין מיסים וצווארון לבן בעל ידע ומומחיות משפטית בייצוג וליווי משפטי בעבירות הלבנת הון, הליכים פליליים, מנהליים ואזרחיים בתיקים אלה – לדוגמה הליכי מעצר, הליכי חילוט, הטלת כפל מס בגין חשבוניות פיקטיביות, כל אלה הם מקצת ההליכים השלובים המתנהלים בתיקים מורכבים מסוג זה המחייבים הבנה משפטית בתחומי משפט שונים.
עו״ד מיסים וצווארון לבן בעל ניסיון משפטי בטיפול בתיקי הלבנת הון יקפיד להילחם על זכויותיכם המשפטיות, לשחרר נכסים – רכוש וכסף שנתפסו במסגרת הליכי החילוט, יביא להקטנת החשיפה המשפטית בעניינכם ויקטין את הענישה הפלילית והכלכלית אשר הולכת ומחמירה מדי שנה בתיקים אלה, מתוך נסיון של ממש להפחית את עונשי המאסר אשר מוטלים כנגד מי שהורשעו בביצוע עבירות צווארון לבן ובהן עבירות מס, על ידי בתי המשפט.
רן – תירוש ושות׳ עורכי דין צווארון לבן
מדריכי דירוג Dun & Bradstreet וכן BDI, מדריכי דירוג בינלאומיים דירגו את משרדנו כמשרד עורכי דין מוביל בתחום המיסים והצווארון הלבן. בחרו בקפידה עורך דין מיסים הבקיא בעבירות צווארון לבן עבירות מס והלבנת הון בעל ידע ונסיון משפטי נרחב בייצוג בתיקים מורכבים והגנו על זכויותיכם. כל ייעוץ משפטי במשרדנו חוסה תחת חיסיון עורך דין-לקוח! ניתן לפנות למשרדנו בכל עת, במקרים דחופים ובהליכי מעצר 24 שעות ביממה, במספר: 03-7773333.
זקוק לייעוץ משפטי? השאירו פרטים