מע”מ על שירות לתושב חוץ
תוכן העניינים
מע”מ על שירות לתושב חוץ
תושבי ישראל, עצמאים, המספקים שירותי ייעוץ וכן שירותים נוספים, לתושבי חוץ, מתלבטים האם חלה חבות מע”מ על הכנסות ממתן שירותים אלה.
משרדנו מספק ייעוץ משפטי מקיף בסוגיות מע”מ סבוכות ומורכבות ואף נותן חוות דעת משפטיות בסוגיות מס ישראליות וסוגיות מס בינלאומיות.
משרדנו בעל מוניטין משפטי מעולה, זכה בתקידימים משפטיים וליווה לקוחות פרטיים וחברות בסוגיות מע”מ מורכבות מול רשות המסים, חוות דעת משפטיות בתחום המע”מ – הן ללקוחות פרטיים והן לחברות ישראליות ובינלאומיות. במשרדנו עורכי דין המתמחים במע”מ, יוצאי רשות המסים – יועצים משפטיים בעלי ניסיון משפטי רב בסוגיות מע”מ שונות ומורכבות, בעלי למעלה מ- 25 שנות ניסיון, יוצאי מחלקות משפטיות בפירמות רואי חשבון ישראליות ובינלאומיות. לקוחות המשרד זוכים לייצוג משפטי מקיף תוך שיקוף מצבם המשפטי והחשיפה המשפטית בעניינם. עורכי הדין במחלקת המיסים – בוחנים את מלוא החומר המשפטי והחשבונאי בעניין הלקוח, תוך בניית אסטרטגית הגנה משפטית כבר בתחילת הייצוג המשפטי.
מי חייב במס ?
תקנות מס ערך מוסף
תקנות מס ערך מוסף (רישום), תשל”ו-1976, מגדירות “חייב במס” – “עוסק, מלכ”ר או מוסד כספי, אף אם הוא פטור מתשלום המס או אם כל עסקאותיו פטורות ממס, למעט:
מי שכל עסקאותיו פטורות ממס לפי סעיף 31(1) או 31(2) לחוק;
מי שהמס בשל כל עסקאותיו משתלם על ידי מקבל השירות לפי תקנה 6א לתקנות מס ערך מוסף, תשל”ו-1976 (בתקנה זו – תקנות הביצוע);
מי שהמס בשל מקרקעין שמכר משתלם לפי תקנה 6ב לתקנות הביצוע והוא אינו מלכ”ר, מוסד כספי או עוסק במשמע תקנת משנה (ד) לתקנה האמורה;
חוק מע”מ
חוק מע”מ, תשל”ו – 1975 (להלן: “חוק מע”מ“), קובע בסעיף 2:
“על עסקה בישראל ועל יבוא טובין יוטל מס ערך מוסף בשיעור אחד ממחיר העסקה או הטובין, כפי שקבע שר האוצר בצו לאחר התייעצות עם ועדת הכספים של הכנסת”.
לפי האמור, כל עסק הפועל בישראל, חייב ברישום כעוסק במע”מ, אף אם כל עסקאותיו פטורות ממע”מ.
עסקאות עליהן ניתן להחיל מע”מ בשיעור אפס
סעיף 30(א)(5) לחוק מע”מ קובע :
”(א) אלה עסקאות שהמס עליהן יהיה בשיעור אפס :
…(5) מתן שירות לתושב חוץ, למעט שירות ששר האוצר קבע לענין זה; לא יראו שירות כניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות בפועל, נוסף על תושב החוץ, גם לתושב ישראל בישראל…”
ההטבה הניתנת לפי סעיף 30(א)(5) לחוק היא ניכרת, שכן, לא זו בלבד שהעוסק מחויב במס בשיעור אפס על עסקאותיו, הוא אף רשאי לנכות מס התשומות בו נשא בגין אותן עסקאות (סעיפים 30(ב) ו-41 לחוק).
לפי סעיף 30(א)(5) לחוק, אשר תוקן בתיקון 23 לחוק, כאשר אגב השירות לתושב חוץ ניתן שירות לתושב ישראל לא יחול מס בשיעור אפס.
“שירות” מוגדר בחוק: ”כל עשיה בתמורה למען הזולת שאיננה מכר..”
לעניין “התמורה“, יש להעיר, כי אין בעובדה שתושב חוץ בלבד הינו המשלם או המזמין או הדורש שירות מסוים כדי להוות אינדיקציה לכך שהשירות לא ניתן גם לתושב ישראל.
תקנה 12א(ג) לתקנות מע”מ התשל”ו – 1976 (להלן: “התקנות”) קובעת:
”לענין סעיף 30(א)(5) לחוק לא יחול שיעור אפס על שירות שניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן שירות לתושב חוץ אחר בעת שהותו בישראל והשירות איננו מסוג השירותים המפורטים בסעיף 30(א)(8) לחוק ובתקנה 12ב; הוראה זו לא תחול על השטת תייר בכלי שיט ממקום בישראל למקום אחר בישראל על הספקת ארוחות לתייר בידי המשיט אגב השטה כאמור בין אם הוא מספקן במישרין ובין בעקיפין.”
עולה מכל האמור, כי אם מדובר בשירות הניתן לתושב בישראל או לתושב חוץ בהיותו בישראל, שכתוצאה משירות זה קיים נהנה הנמצא בישראל, יש לראות את השירות ככזה שחל עליו הסייג הקבוע בסעיף 30(א)(5) לחוק או בתקנה 12א(ג), לפי העניין, והוא יחוייב במס בשיעור מלא.
הרציונאל אשר עמד ביסוד תיקון 23 לחוק מע”מ, אשר סייג את ההטבה של מע”מ בשיעור אפס רק למקרים בהם אין מעורבות של גורם ישראלי, היה חיוב במס בשיעור מלא שירות שנתן עוסק ישראלי לתושב חוץ, בקשר עם עסקאות שמבצע אותו תושב חוץ עם תושב ישראל או בקשר עם פעילות כלכלית שמקיים תושב חוץ מול תושבי ישראל. הטעם לכך הוא, שבמקרה כגון זה, תושב החוץ ממילא יזדקק לשירותיו של עוסק ישראלי, שנהנה מיתרון מובהק של היותו גוף מקומי, המכיר את השוק המקומי, הגופים הפועלים בו, הלקוחות המקומיים, המנטאליות והשפה, ובשל היותו זמין ונגיש ללקוחות הישראליים וכו’. העוסק הישראלי כלל אינו מצוי בתחרות מול גורם זר, ומכאן כי אין צורך בתמריץ לעידוד שירותים אלו.
סעיף רלוונטי נוסף על פיו יהנה הלקוח מהטבת מע”מ בשיעור אפס על עסקאותיו, הינו סעיף 30(א)(7) לחוק:
אלה עסקאות שהמס עליהן יהיה בשיעור אפס:
…
(7) מתן שירות בחוץ לארץ בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל”;
התנאים לתחולת הסעיף:
- נותן השירות הוא עוסק בישראל.
- השירות ניתן כולו מחוץ לישראל.
- נותן השירות עצמו שהה מחוץ לישראל לשם מתן השירות.
- השירות בוצע בפועל מחוץ לישראל.
החלטת מע”מ בסוגיות מע”מ אפס
חשוב לשים לב, כי גם אם האמור נתמך בפסיקת בית המשפט, קיים סיכוי, כי רשויות מע”מ לא יכירו בהטבת מע”מ בשיעור אפס בגין השירותים הניתנים על ידי הלקוח. לפיכך, מומלץ כבר בשלב המשא ומתן עם רשויות המס, לפנות לקבלת ייעוץ צשפטי וליווי עורכי דין על מנת להציג תמונה משפטית מלאה לרשויות. נדרש לבחון כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבותיו ולכן מומלץ לפנות בהקדם לייעוץ משפטי של עורך דין מע”מ מנוסה ובעל ניסיון בייצוג בתיקי מע”מ ובתחומי מס משיקים.
ביום 26.2.2024 התקבל פסק דין בית המשפט העליון בעניין חברת ג’י אף איי סקיוריטיס לימיטד (ע”א 8556/21). בפסק הדין נתקבל ערעור מנהל מע”מ, והתהפך פסק דינו של בית המשפט המחוזי – בית המשפט העליון קובע הלכה כי בעסקת תיווך שאחד הצדדים לה הוא תושב ישראל, לא יינתן שיעור מע”מ אפס בגין חלק השרות שניתן לתושב החוץ שהינו צד לעסקה, אף שאת תמורת השרות שניתנה לו שילם תושב החוץ עצמו בנפרד.
אם שני הלקוחות ישראלים – העמלות חייבות במע”מ בשיעור מלא. אם שני הלקוחות זרים – העמלות משניהם זכאיות למע”מ בשיעור אפס בהתאם לסעיף 30(א)(5) לחוק מע”מ. אם אחד זר ואחד ישראלי – על הצד הישראלי יחול מע”מ בשיעור מלא כמובן, ואולם על השרות לתושב החוץ – לא היה ברור אם יחול מע”מ בשיעור מלא או אפס.
בהמ”ש המחוזי קבע כי כל צד קיבל מהחברה שרות נפרד ולכן השרות לתושב החוץ הינו במע”מ אפס בהתאם לסעיף 30(א)(5) לחוק מע”מ. בית המשפט העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי וקבע כי העמלת שהתקבלה תמורת השרות לתושב החוץ לא זכאית להקלה של שיעור מע”מ אפס, כמפורט לעיל.
בית המשפט קרא למחוקק לשקול בחיוב מציאת נוסחה שקולה וראויה יותר, לחלוקת עסקה חייבת במע”מ מלא ובמע”מ אפס בנסיבות הראויות כלכלית, בשונה מהקביעה הנוקשה הקיימת כיום בחוק. לצורך בחינת כל מקרה ומקרה מומלץ להיוועץ בעורך דין מסים.
בהלכת קסוטו, נקבע כי יש להבחין בין מקבל השירות העיקרי לבין מקבלי שירות משניים. לאחר קסוטו, תוקן החריג בסעיף 30(א)(5) לחוק (תיקון 23) ונקבע כי “לא יראו שירות כניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות בפועל, נוסף על תושב החוץ, גם לתושב ישראל בישראל…”. משמע כאשר השירות ניתן הן לתושב חוץ והן לתושב ישראלי בישראל, לא תחול ההטבה של מס בשיעור אפס.
בוטלה האבחנה בין מקבל שירות עיקרי למקבל שירות משני ונקבע כי די בקיומו של נהנה ישראלי מהשירות כדי לשלול את תחולת ההטבה של מס בשיעור אפס.
אין בעובדה שתושב חוץ בלבד משלם עבור שירות מסוים כדי להוביל בהכרח למסקנה כי השירות לא ניתן לתושב ישראל. שירות יכול שיינתן לצד אחד הגם שתמורתו משולמת על ידי אחר.
מומלץ ורצוי להצטייד בחוות דעת מיסויית בשאלות מסוג זה. הצטיידות בחוות דעת מיסויית מבעוד מועד מחזקת ומוכיחה לבית המשפט ולרשויו המס כי הנישום לא ניסה להתחמק ממס (גם בהליך פלילי אם נפתח), והדבר יכול להקל בידי הנישום אם וכאשר יחליטו רשויות המס או בית המשפט לא לקבל את עמדת עורכי הדין של הנישום בחוות הדעת, לרבות הפחתת הוצאות משפט.
משרד רן-תירוש ושות׳ מדורג במדריכי דירוג בינלאומיים מבין משרדי עורכי הדין המובילים במיסים בישראל וזאת, על פי דירוג BDI הבינלאומי וכן Dun&Bradstreet. משרדנו זכה לאחרונה להיכלל מבין המשרדים המובילים בישראל בתחום המסים ומדורג כמשרד בעל הצלחות ומוניטין מעולה בתחומי המס! מומלץ לא להתפשר בהליכי מע”מ, בו קיימת סכנה וחשיפה משפטית וכלכלית כה רבה, ולבחור עורך דין מיסים בעל ניסיון משפטי רב ואשר מתמחה בתחום.
לקריאה נוספת על משרדנו אשר מדורג, מדי שנה, כמשרד עורכי דין מיסים מוביל על ידי מדריך הדירוג הבינלאומי BDI ומדריך הדירוג הבינלאומי Dun&Bradstreet בתחום המיסים בישראל – לחצו כאן.
עורך דין מע”מ יוצא רשויות המס בעל ותק של כ- 25 שנה
זקוקים לעורך דין מיסים או עורך דין מע”מ יוצא רשות המיסים, בעל ניסיון רב שנים המטפל בסוגיות מע”מ (מס ערך מוסף) מורכבות – סוגיות אזרחיות ופליליות, פנו למשרדנו ונשמח לספק מענה לשאלותיכם, מעטפת הגנה משפטית בהליכים משפטיים שהחלו מול רשות המסים וכן יחידות אכיפה אחרות הפועלות מטעם המדינה בעניינכם או בשאלות מקדמיות בטרם החל הליך כלשהו בעניינכם.
פגישות עם עורכי הדין למע”מ במשרדנו וכן ייעוץ המשפטי שניתן על ידי עורכי הדין למסים במשרדנו חוסים תחת חיסיון עורך דין – לקוח! לצורך תיאום פגישה עם עו״ד שותף במחלקת מע”מ או לצורך שיחה מקדימה עם עורך דין מע”מ בעניינכם, ניתן ליצור קשר עם משרדנו במספר 03-7773333.
זקוק לייעוץ משפטי? השאירו פרטים